Diagnostika, seřízení, dynamometr

Diagnostika, seřízení tlumičů

ads_1

 

Firma ADOS provádí návrhy tlumičů pro různé nové aplikace. Návrh je udělán matematickým modelem a na vypočtené hodnoty je stávající tlumič upraven nebo vyroben na míru nový.
 

Diagnostika a seřizování tlumičů je prováděno na zařízení dynamometru DYNO 10.
 

Úprava charakteristiky tlumiče podle váhy jezdce

img_0257-ii

 

Provádíme návrhy tlumičů pro různé nové aplikace. Na novou aplikaci je proveden matematický model a na vypočtené hodnoty útlumové konstanty je tlumič upraven nebo vyroben nový. Navržené hodnoty jsou ověřeny na zkušební stolici (dynamometr).


 

 

 

 

 

 

 

 

Seřizování a ladění charakteristik tlumičů podle požadavku:


1) Seřízení pružiny:

Pro správné fungování pérování je důležité navržení tuhosti pružiny. Návrh pružiny se provede výpočtem nebo je dán výrobcem – podle váhy jezdce. Popisy jsou v dílenských příručkách.
Pro kontrolu - při správně navržené a nastavené pružině zasedne odpružená část motorky nebo auta s jezdcem o cca 30% zdvihu. Pokud koupíte novou motorku, qard… je vždy namontována pružina pro cca 75–80 kg váhu jezdce. Při jiné hodnotě propérování je nutno pružinu vyměnit.
Na tuhost pružiny má vliv síla drátu, průměr pružiny, počet činných závitů. Dále potřebujeme znát Vaši hmotnost i s výstrojí.
Následně jsme schopni Vám doporučit správnou tuhost pružiny pro Váš motocykl, popř. pokud budete mít zájem i zajistit nákup nové pružiny. Používáme jen pružiny od firmy Reiger.


2) Seřízení útlumu:

Když je zamontována správná pružina a je správně nastavena, seřídíme útlum tlumiče tak, aby kolo neodskakovalo od vozovky – po stlačení se rychle odlehčí. Odpružená část se nesmí pohupovat. Další nastavení se provede podle jízdních testů na dráze. 


3) Seřízení komprese:

Pokud jste provedli krok jedna a dvě - seřízení pružiny a útlumu, můžete pokračovat v seřizování tlumiče nastavením komprese.
Seřizování komprese (stlačování dolů) provádějte seřizovacími prvky v horní části tlumiče.


LOW SPEED (pomalé stlačování) se nastavuje většinou plochým šroubovákem. Otáčením doprava přitahujete, doleva povolujete. Při seřizování počítejte počet kliků (nejlépe úplně zatočit doprava a potom povolovat), které jste nastavili. Nejdříve nastavte základní nastavení dle návodu. U různých výrobců se liší, někdy uvádí výrobce i normální a racing nastavení. Toto nastavení se projeví při jízdě po terénních vlnách.


HIGH SPEED (rychlé stlačení) seřizuje se většinou otáčením šestihrannou, nebo plastovou maticí v horní části tlumiče (uprostřed je šroub seřizování pomalé komprese-LOW). Nastavení této funkce se projeví při dopadu, doskoku - rychlém stlačení tlumiče. Dotahujeme tak, aby tlumič nešel na doraz.
 

Při seřizování výše uvedených funkcí pamatujte na to, že některé funkce spolu souvisí. Nefuguje to tak, že nastavujete postupně jednu funkci po druhé !
Pokud Vám nejde seřídit, popř. špatně tlumič reaguje, je nutno provést kontrolu stavu tlumiče ! Zejména u starších tlumičů, dlouho neservisovaných tlumičů, popř. u tlumičů, kde neznáme historii servisu, se zákazníci domáhají ladění tlumičů, měření apod.  Bohužel ve většině případů stačí provést řádnou opravu, výměnu dílů, naplnění tlumiče olejem a plynem.